دسته بندی مطالب

تشخیص ژنتیک مولکولی مشاوره ژنتیک و بالینی تشخیص سیتوژنتیک تشخیص سیتوژنتیک مولکولی

داروی تایید شده FDA به نام Abemaciclib برای سرطان سینه پیشرفته یا متاستاتیک

| تعداد بازدید : 8592

دارویAbemacilib  در 28 سپتامبر 2017 توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای درمان زنان مبتلا به فرم پیشرفته سرطان سینه یا فرم متاستاتیک ازنوع HR مثبت و HER2 منفی تایید شده است. این دارو با مهار کینازهای سلولی از پیشرفت چرخه سلولی و رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند و می تواند به صورت مستقل و یا در ترکیب با مهارکننده های استروژن به کار رود.

داروی تایید شده FDA  به نام Abemaciclib  برای سرطان سینه پیشرفته یا متاستاتیک

داروی Abemacilib

در 28 سپتامبر 2017 سازمان غذا و داروی آمریکا FDA) ( دارویAbemacilib  را برای زنانی که مبتلا به فرم پیشرفته سرطان سینه یا فرم متاستاتیک آن هستند تایید کرد.

این دارو برای درمان بیماران مبتلا به فرم پیشرفته یا متاستاتیک سرطان سینه از نوع HR (Hormone receptor) مثبت وHER2  منفی به کار می رود که بیماری آن ها بعد از هورمون تراپی پیشرفت کرده است. داروی تصویب شده هر دو مدل از درمان سرطان سینه را پوشش می دهد به این صورت که هم می تواند به همراه داروی مهارکننده استروژن به نام fulvestrant (Faslodex) برای خانم هایی به کار رود که بیماری آن ها در حین هورمون تراپی پیشرفت کرده است وهم به عنوان درمان مستقل برای زنان و مردانی تجویز شود که قبلا" هورمون درمانی و شیمی درمانی را بعد ازسرایت سرطان به قسمت های دیگر بدنشان دریافت کرده اند و در هر دو حالت منجر به کاهش سایز تومور می شود.

فرم متاستاتیک یا پیشرفته سرطان سینه

مکانیسم عمل دارو:

  Abemacyclib با ایجاد اختلال در چرخه سلولی، رشد سلول های سرطانی را مهار می کند. این دارو حاوی مهار کننده برای دو پروتئین CDK4 و  CDK6است که کینازهای وابسته به سایکلین هستند و وظیفه اصلی آن ها کمک به کنترل چرخه سلولی است. این پروتئین ها مسئول فسفریلاسیون و فعال کردن پروتئین رتینوبلاستوما RB)) می باشند که نقش اساسی در پیشرفت چرخه سلولی از فاز استراحت (G1) به فاز همانندسازی (S) دارد. در نتیجه داروی Abemaciclib  با مهار کردن این پروتئین ها از پیشرفت چرخه سلولی جلوگیری کرده و مانع رشد سلول های سرطانی می شود.

 

شکل 1: نقش پروتئین های CDK4 و CDK6 در کنترل چرخه سلولی

 

دو مورد از مهار کننده های دیگر CD4/6 به نام های Palbociclib وRibociclib  برای برخی از زنان مبتلا به سرطان سینه پیشرفته تصویب شده اند. با اینکهAbemaciclib  سومین مهار کننده CDk4/6 است که تا کنون تصویب شده، اما به گفته دکتر بروفسکی از مرکز پزشکی دانشگاه پیسبورگ، اولین داروی تصویب شده در این گروه است که می تواند به تنهایی و به صورت مستقل از داروهای دیگر نیز استفاده شود. این دسته از داروها زمان زنده ماندن بیماران را بدون وخیم تر شدن وضعیت بیماری (PFS) به میزان زیادی افزایش می دهند.

در مطالعاتی که مصرف دارویfulvastrant  را به همراه abemaciclib با مصرفfulvastrant  به همراهPlacebo  مقایسه کرده اند، میزان PFS ( مدت زمانی که در طول درمان یا بعد از آن بیمار بدون بدتر شدن وضعیت بیماری زنده می ماند) با مصرف ) Abemaciclib به طور متوسط 4تا 16ماه (در مقایسه باPlacebo  (3تا 9 ماه) بیشتر بوده است.

 

شکل مصرف دارو:

فرم مصرف دارو به صورت قرص برای مصرف دهانی است.

 

اثرات جانبی دارویAbemaciclib :

عوارض جانبی این دارو که در 20% بیماران ممکن است رخ دهند عبارتند از:

اسهال، حالت تهوع و استفراغ، لکوپنی (کاهش گلبول های سفید) از جمله نوتروپنی، آنمی ( کاهش گلبول های قرمز)، ترومبوسیتوپنی ( کاهش تعداد پلاکت)، معده درد، عفونت، احساس خستگی، کاهش اشتها و سردرد.

Abemaciclib

 

فارماکوکینتیک:

بعد از مصرف دارو، قابلیت زیستی دارو 45% است و به طور متوسط پس از 8 ساعت به بالاترین غلظت در پلاسما می رسد. در گردش خون 96.3% دارو به پروتئین های پلاسما باند می شوند. Abemaciclib به طور عمده توسط آنزیم کبدی به نام CYP3A4 به N-desethylabemaciclib (M2) و به میزان کمتر به مشتقات هیدروکسی (M18،M20) و متابولیت اکسیداتیو دیگری به نام 1 Mمتابولیزه می شود.

Abemaciclib به طور عمده از طریق مدفوع (81%) و به میزان کمتر از طریق ادرار (3%) دفع می شود. نیمه عمر آن به طور متوسط 18.3 ساعت است.

 

References:

 1. Lilly received additional FDA approval for Verzenio (abemaciclib) as initial treatment for advanced breast cancer [press release]. Indianapolis, IN: Eli Lilly and Company; February 26, 2017.

 https://www.prnewswire.com/news-releases/lilly-receives-additional-fda-approval-for-

verzeniotm-abemaciclib-as-initial-treatment-for-advanced-breast-cancer-300604409.html. Accessed February 27, 2018.

2. FDA approves abemaciclib as initial therapy for HR-positive, HER2-negative metastatic breast cancer [news release]. Silver Spring, MD: US Food and Drug Administration; February 26, 2018. 

https://www.fda.gov/Drugs/InformationOnDrugs/ApprovedDrugs/ucm598404.htm. Accessed February 27, 2018.


نویسندگان

آسیه حقیقت نیا، دکتر محمد امین طباطبائی فر (متخصص ژنتیک پزشکی)، واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها

 و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

 

ساعت کار آزمایشگاه از 06:30 صبح الی 10 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 7 صبح الی 2 بعد از ظهر

اصفهان / خیابان شیخ صدوق شمالی / خیابان شیخ مفید غربی

جواب آزمایش خود را به آسانی از طریق ربات تلگرامی به آدرس erythronlab_bot@ دریافت نمایید.

شماره تماس : 2-36633621 - 031

شماره فکس: 89784728- 021                                           [email protected]

                                                                                    کد پستی : 76351-81647