دسته بندی مطالب

تشخیص ژنتیک مولکولی مشاوره ژنتیک و بالینی تشخیص سیتوژنتیک تشخیص سیتوژنتیک مولکولی

آزمایش DNA برای کاهش و مدیریت وزن

| تعداد بازدید : 9333

چگونه ترکیب ژنتیکی شما به آسانی و به طور موثر می تواند باعث کاهش وزن شما شود؟

مطالعات علمی نشان می دهد که آگاهی از ترکیب ژنتیکی می تواند به میزان 3 برابر در فرآیند کاهش وزن موثرتر باشد.

آزمایش DNA برای کاهش و مدیریت وزن

آزمایش DNA برای کاهش و مدیریت وزن

بسیار محتمل است که فرد دارای تنوعات ژنتیکی خاصی باشد که او را برای چاقی مستعدتر نماید. به علاوه این حقیقت اثبات شده است که برخی ژن ها مانند ژن های صرفه جویی (the thrifty genes) زمینه ساز ایجاد چاقی در افراد هستند اما در دوران قحطی به عنوان یک عامل سودمند تلقی می شوند. زمانی که DNA شخص مورد آزمایش قرار بگیرد و ژن ها و تنوعات ژنی شناسایی شوند، محققان می توانند هرگونه پیشنهادی جهت مقابله شخص با ژن های عامل چاقی و افزایش وزن ارائه دهند. علاوه براین، نقاط قوت ترکیب ژنتیکی فرد نیز شناسایی شده و متخصصان قادر خواهند بود نحوه بهره برداری از این نقاط قوت  برای داشتن سبک زندگی سالم در فرد را  شرح دهند.

این آزمایش برای افرادی طراحی شده است که در مراحل اولیه چاقی بوده یا دارای اضافه وزن هستند یا به عبارت دیگر افرادی که به سبک زندگی سالم در زندگی تمایل دارند. این تست همچنین به افرادی که زمینه ژنتیکی چاقی یا به عبارتی دارای استعداد ژنتیکی در خانواده خود هستند نیز توصیه می شود. خاطر نشان می شود که این تست ژن های مرتبط با بی خوابی، اضطراب و اختلالات حافظه را معین می کند. توصیه های متخصص بر اساس نتایج آزمایش در هر فرد با ترکیب ژنتیکی خاص او و مرتبط با تغذیه، فعالیت فیزیکی شخص و رژیم های روانشناسی خواهد بود.

آنچه شما از تست DNA کاهش وزن و تست چاقی می آموزید

اگر ترکیب ژنتیکی شما سبب مستعد شدن شما به چاقی شود و فرد دارای تنوع ژنتیکی  AAدر ژن TFAP2B خود باشد، به راحتی با یک رژیم غذایی کم چربی و کربوهیدرات زیاد قادر به کاهش وزن خواهند بود. در مقابل افراد دارای تنوع ژنتیکی GG و AG با رژیم غذایی دارای چربی غیر اشباع زیاد و کربوهیدرات کم قادر به کاهش وزن به طور موثرتری خواهند بود. ترکیب ژنتیکی شما چگونه است؟ این تست کمک می کند تا ترکیب ژنتیکی خود را بشناسید و بر مبنای آن رژیم غذایی مختص به خود را دریافت کنید.

  • چه نوع رژیم غذایی بر مبنای ترکیب ژنی شما برای شما مناسب است؟ این تست مناسب ترین رژیم غذایی که حاوی ترکیب مناسبی از مواد مغذی باشد را بر اساس DNA شما مشخص می کند. این تست شما را قادر می کند تا با هر آنچه سبب افزایش وزن و به خطر افتادن سلامتی  می شود مقابله کنید.

  • چگونه ژن های شما میزان لپتین (هورمونی که احساس گرسنگی را کاهش می دهد) را تحت تاثیر قرار می دهند. اگر ترکیب ژنی خطرناکی از ژن های مرتبط با  FTO( مرتبط با توده چربی و چاقی) دارید که سبب افزایش BMI و چاقی می شود، ما توصیه هایی برای رفتارهای غذایی شما و کنترل اشتهای شما داریم.

  • ممکن است شما در خطر مقاومت به انسولین باشید که سبب ایجاد دیابت نوع دو، کبد چرب غیر الکلی و مشکلات قلبی عروقی می شود.

  • کدام نوع از انواع فعالیت های فیزیکی به طور موثری سبب کاهش وزن شما بر مبنای تنوعات ژنتیکی تان می شود. ورزش های کششی، حرکتی و یا قلبی عروقی؟

  • رادیکال آزاد چیست و ترکیب ژنتیکی شما چگونه سطح آن را در بدنتان تحت تاثیر قرار می دهد و چه اقداماتی برای کنترل سطح آن می توانید انجام دهید؟

  • عملکرد آنزیم SOD2 و اینکه چگونه بدن شما را تحت تاثیر قرار می دهد. آگاهی از تنوعات ترکیب ژنتیکی شما را قادر می کند تا بتوانید انواع غذایی خاصی که سبب تقویت سیستم آنتی اسیدان بدن می شود را بشناسید. عملکرد نادرست این آنزیم سبب افزایش ریسک ابتلا به بیماری هایی مانند آترواسکلروزیس، بیماری عروق کرونری قلب، سرطان و آلزایمر می شود.

  • چگونگی تحت تاثیر قرار گرفتن متابولیسم فولیک اسید (ویتامین B9)  توسط آنزیم MTHFR و اینکه چگونه اختلال در عملکرد این آنزیم می تواند سبب بیماری های قلبی عروقی، اختلالات عصبی مانند بی خوابی، فراموشی، اضطراب، ترس و افسردگی شود.

  • چه ژن هایی در ترکیب ژنی شما سبب چاقی شکمی می شود و چگونه رژیم غذایی مناسب می تواند سبب مقابله با عملکرد ژن های نامطلوب شود.

  • چگونه عملکرد ژنی شما سبب متابولیسم مواد غذایی و تبدیل آن به چربی، پروتئین و کربوهیدرات می شود.؟

  • شما لیستی از انواع مواد غذایی در دسترس و مقرون به صرفه را دریافت خواهید کرد که به شما در کاهش وزن بر مبنای ترکیب ژنی خود کمک می کند و حاوی مواد غذایی مورد نیاز به صورت اختصاصی برای شما خواهد بود. گاهی یک تغییر اندک در رژیم غذایی می‌تواند سبب کاهش چشمگیر وزن شود.

 

همان گونه که اشاره شد ژن های ما گستره وسیعی از رفتارها از فیزیکی تا ذهنی را تحت تاثیر قرار داده و بر فرآیند های بسیاری مانند شیوه تغذیه و الگوی خواب موثر هستند. زمانی که آگاهی از ترکیب ژنتیکی و نحوه استفاده از نقاط قوت آن فراهم شود، افراد به سلامتی خود نزدیک تر خواهند شد.

  نتایج یک مطالعه در wall street ژورنال در سال 2010  حاکی از این بود که رژیم غذایی مبتنی بر ترکیب ژنتیکی هر شخص می تواند سبب کاهش وزن به میزان 280% شود. از آن زمان تا کنون تحقیقات بسیار گسترده ای در این زمینه صورت گرفته است.

آزمایش ساده DNA در خانه

این تست DNA از ساده ترین نوع تکنولوژی و با به کارگیری کیت غیر تهاجمی بزاق دهان استفاده می کند که بسیار ساده و 100% مطمئن بوده و در حدود 5 دقیقه انجام می شود. نمونه بزاق پس از جداسازی در پاکت های ویژه قرار داده شده و به آزمایشگاه ارسال می شود.

 

 

نتایج آزمایش کاهش وزن و رژیم غذایی شخصی

نتایج آزمایش در حدود 7 تا 8 صفحه از طریق ایمیل به شخص ارسال می شود.

 

Reference:

  http://newlifegenetics.com/obesity-and-genetics-test/


نویسندگان

دکتر محمد کاظمی، دکتر محمد امین طباطبائی فر (متخصص ژنتیک پزشکی)، واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها

 و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

 

ساعت کار آزمایشگاه از 06:30 صبح الی 10 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 7 صبح الی 2 بعد از ظهر

اصفهان / خیابان شیخ صدوق شمالی / خیابان شیخ مفید غربی

جواب آزمایش خود را به آسانی از طریق ربات تلگرامی به آدرس erythronlab_bot@ دریافت نمایید.

شماره تماس : 2-36633621 - 031

شماره فکس: 89784728- 021                                           [email protected]

                                                                                    کد پستی : 76351-81647