دسته بندی مطالب

تشخیص ژنتیک مولکولی مشاوره ژنتیک و بالینی تشخیص سیتوژنتیک تشخیص سیتوژنتیک مولکولی

بررسی جهش KRAS در سرطان ریه و کولون

| تعداد بازدید : 12434

تست جهش KRAS معمولا زمانی که در فرد سرطان کولون متاستاتیک یا سرطان ریه سلول غیر کوچک (NSCLC) تشخیص داده شده باشد و همچنین در مواردی که بررسی درمان دارویی ضد EGFR لازم باشد، درخواست می‌شود. این تست ممکن است در هر زمانی قبل از درمان انجام شود.

بررسی جهش KRAS در سرطان ریه و کولون

مقدمه

KRAS، اسم کوتاه ژن v-Ki-ras2 که همولوگ آنکوژن ویروسی Kirsten rat sarcoma می‌باشد. این ژن جزء یک گروه از ژن‌های درگیر در مسیر گیرنده فاکتور رشد اپیدرمی(EGFR) می‌باشد. این مسیر انتقال پیام شامل اجزای متعددی می‌باشد که سیگنال را از خارج از سلول به سلول منتقل کرده و در رشد سلولی، تقسیم سلولی، بقا و مرگ سلولی نقش دارد. در بسیاری از سلولهای نرمال، اتصال EGF(Epidermal growth factor) به رسپتورش (EGFR) روی سطح سلولی، یکی از مهمترین سیگنال برای رشد و تقسیم سلولی می‌باشد. سیگنال‌های دیگر در مسیر، شامل یک کلاس از پروتئین‌هایی که آنزیم‌های تیروزین کیناز نامیده می‌شود و یک پروتئینی که توسط ژن KRAS تولید می‌شود. به طور معمول، اجزای این مسیر در تنظیم رشد سلولی و تقسیم سلولی نقش دارد و به طور جداگانه تکثیر سلولی را تحریک نمی‌کند. اما در بعضی سرطان‌ها، EGFR حتی در غیاب EGF فعال می‌شود و منجر به رشد و تکثیر غیرقابل کنترل سلول می‌شود. داروهایی که EGFR یا آنزیم تیروزین کیناز را مهار می‌کنند اغلب برای درمان سرطان مفید می‌باشند. با این حال بعضی از این سرطان‌ها، یک جهش در ژن KRAS دارند که تولید پروتئین غیر طبیعی KRAS را می‌کند. پروتئین غیرطبیعی همیشه در حالت فعال می‌باشد و می‌تواند رشد سلولی را حتی در عدم حضور سیگنال‌هایی از EGFR و TK تحریک کند. در چنین سرطان‌هایی داروهایی که EGFR یا TK را مهار می‌کنند، موثر نمی‌باشند. جهش‌های KRAS در بسیاری از انواع سرطان‌ها وجود دارد اما این جهش به طور گسترده در سرطان کولون و سرطان ریه سلول غیر کوچک (NSCLC) مطالعه شده است. تقریبا %40 از سرطان‌های کولون و %20 از سرطان‌های ریه، جهش‌های KRAS را خواهند داشت.

روش تشخیص

این تست، حضور رایج‌ترین جهش در ژن KRAS را در DNA سلولهای بافت توموری، به منظور کمک در درمان سرطان مشخص می‌کند. آنالیز جهش KRAS عمدتا به منظور تعیین اینکه آیا فرد با سرطان کولون متاستاتیک یا سرطان ریه سلول غیر کوچک (NSCLC) به درمان استاندارد داروی ضد EGFR پاسخ خواهد داد یا خیر  انجام می شود. تومورها با جهش KRAS به درمان با آنتی EGFR پاسخ نمی‌دهند.

چندین روش مختلف برای بررسی جهش KRAS وجود دارد اما همه آنها شامل ارزیابی ژن KRAS در بافت توموری می‌باشد. نمونه بافت توموری از طریق بیوپسی یا در طی جراحی جمع‌آوری می‌شود. این بافت تومور به طور معمول قبل از انجام تست باید توسط پاتولوژیست چک شود. سپس DNA از بافت توموری تازه منجمد شده و یا پارافین شده یا خون استخراج شده و آزمایش PCR جهت شناسایی جهش‌های ژن KRAS انجام می‌گیرد. تکرار این تست معمولا لازم نمی‌باشد، اما ممکن است در صورتی که نمونه کافی نبوده باشد نیاز به تکرار باشد.

تفسیر نتایج

نتیجه مثبت تست KRAS: فرد مبتلا به درمان دارویی anti-EGFR پاسخ نخواهد داد. وجود جهش KRAS همچنین نشان‌دهنده یک پیش‌آگهی ضعیفی می‌باشد، اگرچه وجود یک جهش خاص نمی‌تواند شدت یا میزان تهاجم سرطان فرد را پیش‌بینی کند. نتیجه منفی تست KRAS: فرد مبتلا ممکن است به درمان دارویی anti-EGFR پاسخ بدهد، اما تنها نداشتن یک جهش در ژن KRAS تعیین کننده و اطمینان دهنده به این قضیه نمی‌باشد از این جهت که تست منفی می‌تواند زمانی که نمونه بافت تومور ناکافی و یا سرطان به صورت ناهمگن (heterogenous) باشد نیز رخ دهد.

فاکتورهایی وجود دارد که باعث مقاومت به داروهای anti-EGFR می‌شود. از این جهت توصیه می‌شود که این تست پیش از شروع درمان با این داروها درخواست شود.

 

درمان دارویی anti-EGFR

در سرطان کولون: آنتی‌بادی anti-EGFR از قبیل cetuximab و panitumumab

در سرطان ریه سلول غیر کوچک: مهار کننده‌های تیروزین کینازی anti-EGFR از قبیل gefitinib و erlotinib

در هر فرد دارای سرطان بررسی جهش KRAS پیشنهاد نمی‌شود به این علت که این تست به طور کلی برای افراد دارای سرطان‌های کولون یا سرطان ریه سلول غیر کوچک و همچنین جهت شروع درمان با داروهای anti-EGFR درخواست می‌شود.

از زمانی که جهش‌های KRAS در دیگر انواع سرطان‌ها دیده شد این امکان بوجود آمد که این تست و همچنین این روش دارو درمانی برای انواع دیگر سرطان‌ها استفاده شود.

پیش‌آگهی

تشخیص جهش در ژن KRAS در بافت توموری به منظور درمان سرطان و پیش آگهی انجام می‌شود. این آزمایش جهت تشخیص جهش‌های خاص ژن KRAS در DNA سلولها و بافت‌های سرطانی می‌باشد. حضور این جهش‌ها باعث می‌شود که داروهای خاصی در درمان این سرطان موثر نباشند.

 

Reference:

https://labtestsonline.org/understanding/analytes/kras-mutation/


نویسندگان

عاطفه فرهنگ مهر، دکتر محمد کاظمی، دکتر محمد امین طباطبائی فر (متخصص ژنتیک پزشکی)، واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها

 و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

 

ساعت کار آزمایشگاه از 06:30 صبح الی 10 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 7 صبح الی 2 بعد از ظهر

اصفهان / خیابان شیخ صدوق شمالی / خیابان شیخ مفید غربی

جواب آزمایش خود را به آسانی از طریق ربات تلگرامی به آدرس erythronlab_bot@ دریافت نمایید.

شماره تماس : 2-36633621 - 031

شماره فکس: 89784728- 021                                           [email protected]

                                                                                    کد پستی : 76351-81647