دسته بندی مطالب

تشخیص ژنتیک مولکولی مشاوره ژنتیک و بالینی تشخیص سیتوژنتیک تشخیص سیتوژنتیک مولکولی

آزمایش های تشخیص ویروس کرونا

| تعداد بازدید : 15506

سویه جدید ویروس کرونا که به عنوان سندرم حاد تنفسی کروناویروس 2 (SARS-CoV-2) شناخته می شود باعث بیماری ویروس کرونا (COVID-19)  می شود. این بیماری با طیف گسترده ای از بیماری های ساده نظیر سرماخوردگی تا بیماری های شدید نظیر سندروم تنفسی خاورمیانه (MERS-CoV) و سندروم حاد تنفسی (SARS-CoV) مشاهده می شود. با توجه به سرعت شیوع این ویروس، پیشگیری و انجام آزمایش کرونا ضروری است.دو آزمایش مولکولی و سرولوژی برای تشخیص کرونا وجود دارد که در ادامه مورد برری قرار می گیرد.

آزمایش های تشخیص ویروس کرونا

آزمایش های ویروس کرونا چگونه انجام می شوند ؟

روش های مختلفی برای چکاب و غربالگری سویه جدید کرونا ویروس وجود دارد که شامل آزمایش های مولکولی یا سرولوژیک است. براساس مرحله بیماری از این آزمایش ها استفاده می شود.  انجام این آزمایش ها برای افراد در معرض خطر شدید ویروس کرونا مانند افراد مسن، افراد دارای علائم شدید و دارای بیماری های زمینه ای و زنان باردار از اهمیت بیشتری برخوردار است.

 

آزمایش های مولکولی ویروس کرونا

درآزمایش های مولکولی، هدف شناسایی ماده ژنتیکی ویروس به دنبال علائم عفونت فعال است. نمونه گیری این آزمایشبا گرفتن نمونه از پشت گلوو بینی با سواب است که تحت آزمایش واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) قرار خواهد گرفت در این آزمایش دو ژن N و E از SARS-CoV-2  ملاک قطعی تشخیصSARS-CoV-2 محسوب شده و در صورت شناسایی تنها یکی از این ژنها، نتیجه غیرقطعی خواهد بود. آزمایش های مولکولی تنها به تشخیص موارد فعلی کرونا کمک کرده و قابلیت تشخیص عفونت قبلی را ندارند.

 

آزمایش های سرولوژیکی ویروس کرونا

 در آزمایش های سرولوژیک SARS-CoV-2، آنتی بادی های کلاس G و M که بدن برای مقابله با ویروس تولید می کند را مورد بررسی قرار می گیرد. در این آزمایش از نمونه خون افراد استفاده می شود.  طبق آخرین مطالعات تمام افراد 20 روز پس از برخورد با ویروس شروع به تولید آنتی بادی علیه شاخص های آنتی ژن SARS-CoV-2 می کنند. این آنتی بادی ها در افراد بهبود یافته از کووید-19 نیز قابل ردیابی هستند.

 

 

درباره آزمایش سرولوژی ویروس کرونا بیشتر بدانید.

آزمایش آنتی بادی یا سرولوژی ویروس کرونا یک تست سریع است که در آن میزان  آنتی بادی های IgM و  IgG در نمونه خون افراد بررسی می شود .

آنتی بادی ها طی روزها تا هفته ها پس از عفونت با ویروس تولید می شوند.  قدرت پاسخ آنتی بادی ها به عوامل مختلفی از جمله سن، وضعیت تغذیه ای، شدت بیماری و برخی از داروها یا عفونت های خاص مانند HIV که سرکوبگر سیستم ایمنی بدن هستند بستگی دارد.

تغییرات سرمی IgM و IgG در اکثر بیماران بین هفته سوم و چهارم شروع علائم بالینی بیماری رخ می دهد، بعد از آن IgM شروع به کاهش می کند و تا هفته پنجم به پایین ترین سطح رسیده و در هفته هفتم تقریبا ناپدید می شود، در حالی که IgG بیش از 7 هفته باقی می ماند.

تشخیص عفونت COVID-19 بر اساس پاسخ آنتی بادی اغلب در مرحله بهبودی ممکن خواهد بود؛ یعنی هنگامی که بسیاری از فرصت های مداخله بالینی یا ایجاد وقفه در انتقال بیماری، از دست رفته است، همچنین ممکن است تستهای تشخیص آنتی بادی که  COVID-19  را هدف قرار می دهد، با سایر عوامل بیماری زا، از جمله سایر کروناویروس های انسانی واکنش متقاطع دهد و نتایج مثبت کاذب ارائه دهد، بنابراین آزمایش آنتی بادی کرونا، ارزش تشخیصی ندارد.

تست های آنتی بادی IgM و IgG مبتنی بر الایزا  اگر در زمان مناسب انجام شوند دارای حساسیت بیش از 95٪  برای تشخیص COVID-19 هستند.  انجام آزمایش آنتی بادی به همراه  PCR در دو هفته دوم می تواند دقت تشخیصی را افزایش دهد.

تشخیص سرولوژیکی ابزاری مهم برای درک میزان شیوع COVID-19 در جامعه و شناسایی افراد مصون و حفظ شده از عفونت است.

دانستنی های آزمایش سرولوژی کرونا

 

آیا آزمایش های ویروس کرونا (کووید 19) دقیق هستند؟

آزمایش های کرونا جدید هستند و ارزیابی صحت آنها چالش برانگیز است. آزمایش های PCR گاهی ممکن است نتایج منفی کاذب داشته باشند که ناشی از خطای انسانی یا مشکلات مربوط به فرآیند انجام آزمایش است. اگر نمونه‌گیری به درستی انجام نشود، جواب تست هم درست نخواهد بود. ممکن است در اوایل بیماری یا اواخر آن، تعداد ویروس‌هایی که در ناحیه بینی و گلو وجود دارد، کم باشد. همین تعداد کم ممکن است تست‌های گرفته شده در اوایل تست، مثبت نباشد. در انتهای بیماری نیز امکان دارد ویروس مرده باشد و فقط ژنوم آن وجود دارد و تست مثبت شود. برای بالا بردن قدرت تست بهترین روش این است که حداقل دو نمونه گرفته شود. اگر یک نمونه مثبت شود، باید فرد را مثبت فرض کنیم.

 

نتیجه گیری

با استفاده از شواهد موجود، جدولی درباره تفسیر نتایج آزمایش های ترکیبی سرولوژی و مولکولی کرونا تهیه شده است. لازم به ذکر است این تفاسیر مربوط به جمعیت بالغی است که نقص ایمنی ندارند.

آزمایشگاه اریترون با راه اندازی آزمایش های سرولوژی و مولکولی ویروس کرونا در محل جدید آماده ارائه خدمات به افراد یا گروه های معرفی شده از شرکت ها و سازمان ها می باشد.

 

 
   

 


نویسندگان

عاطفه یدالهی، واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها

 و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

 

ساعت کار آزمایشگاه از 06:30 صبح الی 10 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 7 صبح الی 2 بعد از ظهر

اصفهان / خیابان شیخ صدوق شمالی / خیابان شیخ مفید غربی

جواب آزمایش خود را به آسانی از طریق ربات تلگرامی به آدرس erythronlab_bot@ دریافت نمایید.

شماره تماس : 2-36633621 - 031

شماره فکس: 89784728- 021                                           [email protected]

                                                                                    کد پستی : 76351-81647