مطالب مشابه

هیچ مطلب مشابهی یافت نشد

دسته بندی مطالب

تشخیص ژنتیک مولکولی مشاوره ژنتیک و بالینی تشخیص سیتوژنتیک تشخیص سیتوژنتیک مولکولی

بیماری لب شکری(cleft lip)

| تعداد بازدید : 6924

لب شکافته یا لب شکری یکی از نقایص مادرزادی است و به حالتی گفته می شود که در هنگام  جنینی لب بالا به درستی تشکیل نمی شود. لب شکری در اوایل بارداری اتفاق می افتند. کودک می تواند شکاف لب یا شکاف کام یا هر دو را داشته باشد.

در حالت عادی، بافت هایی که لب ها و سقف دهان را تشکیل می دهند، در ماه های دوم و سوم بارداری با هم ترکیب می شوند، ما در کودکان با این مشکل، این ترکیب هیچ وقت اتفاق نمی افتد و تنها بخشی از آن اتفاق می افتد.

بیماری لب شکری(cleft lip)

لب شکری چیست؟

لب شکافته یا لب شکری یکی از نقایص مادرزادی است و به حالتی گفته می شود که در هنگام  جنینی لب بالا به درستی تشکیل نمی شود. لب شکری در اوایل بارداری اتفاق می افتند. کودک می تواند شکاف لب یا شکاف کام یا هر دو را داشته باشد.در حالت عادی، بافت هایی که لب ها و سقف دهان را تشکیل می دهند، در ماه های دوم و سوم بارداری با هم ترکیب می شوند، ما در کودکان با این مشکل، این ترکیب هیچ وقت اتفاق نمی افتد و تنها بخشی از آن اتفاق می افتد.

اگر بافتی که لب را ایجاد می کند قبل از تولد کاملاً بسته نشود، شکاف لب ایجاد می شود. که باعث ایجاد شکاف در لب فوقانی می شود. این شکاف می تواند یک شکاف کوچک یا یک شکاف بزرگ باشد که از طریق لب به داخل بینی می رود شکاف می تواند در یک طرف یا هر دو طرف لب یا به ندرت در وسط لب باشد. کودکانی که دارای شکاف لب هستند نیز می توانند شکاف کام داشته باشند (سقف دهان "کام" نامیده می شود) درشکاف کام ، بافتی که سقف دهان را تشکیل می دهد به درستی بسته نمی شود. ممکن است نوزادان هر دو قسمت جلو و عقب کام را باز داشته باشند ، یا ممکن است فقط یک قسمت باز باشد.

عوامل مهم ایجاد شکاف لب و کام در کودکان چیست؟

محققین معتقدندعوامل محیطی و ژنتیکی دوعامل مهم در ایجاد شکاف لب و کام هستند.امادر بسیاری از کودکان، علت آن ناشناخته است.

 

عامل ژنتیک

مادر یا پدر می توانند ژنهایی را که باعث ایجاد شکاف کام  و لب شکری می شوند را به نسل بعد منتقل کنند. در برخی موارد نوزادان ژنی که باعث این مشکل می  شود را به ارث می برند و سپس یک محرک محیطی باعث ایجاد شکاف می شود.

سابقه خانوادگی: والدینی که سابقه خانوادگی شکاف لب یا شکاف کام دارند، بیشتر در معرض خطر داشتن نوزاد مبتلا به این مشکل قرار دارند.

 

عوامل محیطی

  1. در زنان بارداری که سیگار می کشند و یا الکل می نوشند احتمال این مشکل در نوزادانشان بیشتر می شود.

  2.  شواهدی وجود دارد که نشان می دهد زنانی که قبل از بارداری به دیابت مبتلا می شوند ، احتمال به دنیا آوردن نوزادانی با این مشکل در آنها بیشتر است.

  3. استفاده از برخی داروهای خاص: مادرانی که در سه ماهه اول بارداری از داروهای خاصی برای درمان صرع استفاده کرده اند ، مانند توپیرامات یا اسید والپروئیک، احتمال  به دنیا آوردن نوزادانی  بااین مشکل وجود دارد.

  4.  ابتلا به عفونتهای خاص در دوران بارداری مانند سرخچه

  5. چاق بودن و اضافه وزن در طول دوران بارداری: شواهدی وجود دارد که نوزادان متولد شده از مادران چاق ممکن است ریسک بیشتری برای این مشکل را داشته باشند.

  6.  تغذیه ی مادر در دوران بارداری  یک عامل محیطی است که می تواند بر سلامت جنین تأثیر بگذارد محققان ارتباط بین لب شکری و مصرف مادران از مکمل های اسید فولیک ، مولتی ویتامین ها و فولات ها را در رژیم غذایی بررسی کردند.سپس دریافتند که مصرف 400 میکرو گرم مکمل اسید فولیک در روز خطر ابتلا به این بیماری را تا یک سوم کاهش می دهد، اما هیچ تأثیر آشکاری در خطر شکاف کام به تنهایی ندارد.

 

سندروم‌های موثر دیگر

علاوه بر موارد ذکر شده، سندرم‌های شناخته شده متعددی وجود دارد که در آنها شکاف لب و کام، یافته شایعی است و شامل:  Van Der-Woude, Pierre-Robin, Teacher-Collinsمی باشد. همچنین در تریزومی 13 و 8 نیز مواردی از شکاف لب و کام دیده شده است.

کودکان دارای لب شکافته یا شکاف کام اغلب در تغذیه و صحبت کردن مشکل دارند. همچنین ممکن است دچار عفونت گوش ، کاهش شنوایی و مشکلاتی در دندانهایشان شوند.

 

عوارض:

کودکانی که دارای لب شکافته و یا شکاف کام هستند، بسته به نوع و شدت شکاف با چالشهای مختلفی روبرو هستند.

تغذیه: یکی از نگرانی های بعد از تولد ، تغذیه است. در حالی که بیشتر نوزادان دارای لب شکافته می توانند از شیر مادر تغذیه کنند ،اما شکاف کام ممکن است مکیدن را مشکل کند.

عفونت گوش و کاهش شنوایی: نوزادان دارای شکاف کام در معرض خطر مایع گوش میانی و کم شنوایی هستند.

مشکلات دندانپزشکی: اگر شکاف تا لثه فوقانی گسترش یابد ، ممکن است رشد دندان تحت تأثیر قرار گیرد.

مشکلات گفتاری: از آنجا که کام در ایجاد صداها نقش دارد، گفتار عادی می تواند تحت تأثیر شکاف کام قرار بگیرد.

چالش های مقابله با وضعیت پزشکی: کودکان دارای شکاف لب و کام ممکن است به دلیل تفاوت در ظاهر و استرس مراقبت های فشرده پزشکی ، با مشکلات اجتماعی، عاطفی و رفتاری روبرو شوند.

 

درمان:

اغلب، جراحی می تواند لب و کام را ببندد. جراحی شکاف لب معمولاً قبل از 12 ماهگی انجام می شود و جراحی شکاف کام قبل از18 ماه انجام می شود. بسیاری از کودکان عوارض دیگری دارند. ممکن است آنها با بزرگتر شدن نیاز به جراحی های اضافی ، مراقبت از دندان و ارتودنسی و گفتاردرمانی داشته باشند. با معالجه ، بیشتر کودکان مبتلا بهبود یافته و زندگی سالم را پشت سر می گذارند.


نویسندگان

مرضیه شیخ طادی، واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها

 و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

 

ساعت کار آزمایشگاه از 06:30 صبح الی 10 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 7 صبح الی 2 بعد از ظهر

اصفهان / خیابان شیخ صدوق شمالی / خیابان شیخ مفید غربی

جواب آزمایش خود را به آسانی از طریق ربات تلگرامی به آدرس erythronlab_bot@ دریافت نمایید.

شماره تماس : 2-36633621 - 031

شماره فکس: 89784728- 021                                           [email protected]

                                                                                    کد پستی : 76351-81647