دسته بندی مطالب

تشخیص ژنتیک مولکولی مشاوره ژنتیک و بالینی تشخیص سیتوژنتیک تشخیص سیتوژنتیک مولکولی

برای تصفیه خون چه بخوریم؟

| تعداد بازدید : 46399

بهترین روش پاکسازی استفاده از منابع طبیعی است. یکی از این منابع سبزیجات و میوه هاست که در ادامه انواع مناسب ان‌ها را برای پاکسازی خون را نام می‌بریم.

برای تصفیه خون چه بخوریم؟

 خون یکی از مهم ترین بافت های بدن است و نقش اساسی را در بدن هر فرد ایفا می کند. خون متشکل از ساختار هایی به نام گلبول های سفید، گلبول های قرمز و پلاکت هاست. هرکدام از این ساختار ها وظایف مربوط به خود را بر عهده دارند. خون به علت نوع فعالیتش همواره در معرض آلودگی قرار دارد به همین سبب هر چند وقت یکبار لازم است تا به پاکسازی آن بپردازید.

پاکسازی خون در منظر طب سنتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. طب سنتی که بر اساس طب مزاجی بنا نهاده شده است، برای پاکی و صافی خون از سموم مختلف و حفظ سلامتی تن، نقش فوق العاده‌ای قائل است. به عبارتی تصفیه خون هم در پیشگیری از بیماری موثر بوده و هم در درمان بیماری تاثیرگذار است.

 

آیا برای پاکسازی خون به رژیم غذایی یا محصول خاصی نیاز داریم؟
خون مسئول انتقال تمام مواد در بدن است، از اکسیژن گرفته تا هورمون ها، عوامل لخته کننده خون، قند و سلول‌های سیستم ایمنی. در حقیقت برای پاکسازی خون نیازی به یک رژیم غذایی خاص و گران یا خرید انواع مکمل‌ها ندارید.
کبد و کلیه‌های شما با از بین بردن مواد زائد پاکسازی بدن را به خوبی انجام می‌دهند؛ بنابراین بهترین روش برای پاکسازی طبیعی خون این است که به هر طریقی به کلیه‌ها و کبد خود کمک کنید عملکرد خود را به خوبی انجام دهند.
در ادامه به غذا‌ها و گیاهانی اشاره می‌کنیم که برای حفظ سلامت و تقویت این دو اندام حیاتی، کبد و کلیه ها، ضروری هستند.


خون سه عملکرد مهم را در بدن انجام می‌دهد:
انتقال: خون گاز‌هایی مانند اکسیژن و دی اکسید کربن را از ریه‌ها به سایر قسمت‌های بدن و بالعکس انتقال می‌دهد. به علاوه خون مواد مغذی را از سیستم گوارشی به سایر قسمت‌های بدن می‌برد و مواد زائد، هورمون‌ها و سایر سلول‌ها را نیز در بدن حرکت می‌دهد.
محافظت: خون حاوی سلول‌های سفید است که میکروارگانیسم‌های مهاجم را از بین می‌برد و همچنین دارای پلاکت‌هایی برای انعقاد خون و به حداقل رساندن آسیب ناشی از خونریزی است.
تنظیم: خون به تنظیم pH بدن، حفظ تعادل آب و دمای بدن کمک می‌کند.
خون دارای مسئولیت‌های زیادی است، بنابراین عجیب نیست که همه ما به دنبال راهی برای پاکسازی خون خود و از بین سموم آن هستیم.
خوشبختانه خون سیستمی دارد که از فرایند سم زدایی بدن و پاکسازی مواد زائد از خون محافظت می‌کند که این دو سیستم همانطور که بیان شد شامل دو عضو مهم کلیه‌ها و کبد هستند.
کبد: این عضو در قسمت بالا و سمت راست معده قرار دارد و به تبدیل غذا به انرژی کمک می‌کند. به علاوه کبد سمومی مانند الکل، فلزات مضر و دارو‌ها را به مواد غیر مضر تبدیل می‌کند و این اطمینان را می‌دهد که این مواد از بدن خارج شوند.
کلیه‌ها: کلیه‌ها دو عضو لوبیایی شکل هستند که مسئول فیلتر کردن خون و رفع مواد زائد از خون هستند.
فرایند طبیعی پاکسازی بدن شامل، روده ها، پوست، طحال و سیستم لنفاوی می‌شود.
مکمل‌های زیادی وجود دارد که ادعا می‌شود به پاکسازی خون کمک می‌کنند. گرچه ترکیبات این مکمل‌ها با محافظت از عملکرد کبد و کلیه‌ها به طور غیر مستقیم به خون کمک می‌کند، اما شواهدی در این مورد وجود ندارد که این مکمل‌ها تاثیر مستقیم بر پاکسازی خون و حذف مواد زائد از بدن دارند.

بهترین غذا‌ها برای سم زدایی خون
هیچ غذای خاص و معجزه گری برای پاکسازی خون و اندام‌های داخلی وجود ندارد. یک رژیم غذایی سالم که سرشار از میوه‌ها و سبزیجات است یک شروع خوب محسوب می‌شود.
در ادامه غذا‌هایی معرفی می‌شوند که تاثیر مثبت بر روی توانایی کبد و کلیه‌ها برای پاکسازی خون و فیلتر مواد زائد دارند.

آب
یکی از بهترین روش‌ها برای بهبود عملکرد کلیه‌ها نوشیدن آبکافیست. کلیه‌ها برای حذف مواد زائد از بدن به آب وابسته هستند. به علاوه آب به باز شدن عروق خونی کمک می‌کند و در نتیجه خون بهتر در داخل رگ‌ها جریان دارد. کم آبی شدید بدن می‌تواند منجر به آسیب دیدن کلیه‌ها شود.
در طول روز ادرار شما باید به رنگ زرد روشن یا بی رنگ باشد. به گفته متخصصین و پزشکان شما در روز باید به اندازه ۶ فنجان ادرار دفع کنید.
میزان آب کافی برای هر کس متفاوت است. یک قانون کلی در این مورد وجود دارد که نوشیدن ۸ لیوان آب را در روز توصیه می‌کند، اما اگر ورزش می‌کنید یا وزن زیادی دارید، بیش از ۸ لیوان آب در روز نیاز خواهید داشت. به علاوه مردان بیشتر از زنان به آب احتیاج دارند.

سبزیجات کریستالی
سبزیجات کریستالی اغلب به مبتلایان به بیماری کلیه توصیه می‌شود. این سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدانو مواد مغذی هستند. به علاوه مشخص شده که این سبزیجات خطر بروز انواع سرطان ها، از جمله سرطان کلیه را کاهش می‌دهد.
به علاوه چگونگی مصرف این سبزیجات نیز متفاوت است. شما می‌توانید آن‌ها را پخته، بخار پز و کباب شده مصرف کنید یا به سوپ خود اضافه کنید.

بلوبری
بلوبری سرشار از آنتی اکسیدان است که می‌تواند از آسیب دیدن کبد جلوگیری کند. بررسی‌های انجام شده روی نمونه‌های حیوانی نشان داد که بلوبری می‌تواند به حفظ سلامت کبد کمک کند. بلوبری را نیز می‌توانید به شکل تازه مصرف کنید یا به غذای خود اضافه کنید.

کرنبری
کرنبری نیز ادرار آور است. بررسی‌ها نشان داده کرنبری مانع اتصال باکتری‌ها مجاری ادرار می‌شود که این امر از بروز عفونت در کلیه‌ها جلوگیری می‌کند. برای بهره بردن از مزیت‌های کرنبری می‌توانید آن را به سالاد یا غذای خود اضافه کنید.

قهوه
نوشیدن قهوه دارای اثرات محافظتی بر روی کبد است. بررسی‌ها نشان داده اند نوشیدن قهوه خطر بروز سیروز کبدی را افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن کبد کاهش داده و همچنین خطر بروز سرطان کبد را کاهش می‌دهد.
قهوه خطر مرگ و میر را در افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن کبد کاهش می‌دهد و واکنش بدن به درمان‌های ضد ویروسی را در افراد مبتلا به هپاتیت C. بهبود می‌بخشد. مزایای قهوه احتمالا مربوط می‌شود به توانایی قهوه برای پیشگیری از تجمع چربی و کلاژن در کبد.

سیر
سیر طعم خاصی به غذا می‌دهد و دارای خواص ضد التهابی است که به کاهش کلسترول و فشار خون کمک می‌کند. فشار خون بالا به رگ‌های خونی در کلیه‌ها آسیب می‌زند، بنابراین لازم است فشار خون به طور مرتب چک شود.

گریپفروت
گریپفروت سرشار از آنتی اکسیدان است و به کنترل التهاب در بدن کمک می‌کند. بررسی‌های انجام شده در مورد تاثیرات گریپفروت در نمونه‌های حیوانی رضایت بخش بوده است.
این بررسی‌ها نشان داده اند که آنتی اکسیدان موجود در گریپفروت می‌تواند از کبد و آسیب‌های ناشی از الکل محافظت کند.

سیب
سیب حاوی مقدار زیادی فیبر محلول به نام پکتین pectin است. فیبر محلول به تنظیم سطح قند خون بدن کمک می‌کند. از آنجایی که قند خون بالا می‌تواند به کلیه‌ها آسیب بزند، هر چیزی که به تنظیم آن کمک کند، می‌تواند تاثیر غیر مستفیم و مثبت بر روی سلامت کلیه‌ها داشته باشد. سیب، به ویژه با مقدار کمی کره بادام زمینی یک میان وعده خوب محسوب می‌شود.

ماهی
برخی انواع ماهی ها، مانند ماهی سالمون، تن و ساردین، حاوی مقدار زیادی اسید چرب امگا ۳ هستند. اسید‌های چرب امگا ۳ سطح تری گلیسرید و فشار خون را کاهش می‌دهد که هر دو عوامل آسیب رسان به کلیه‌ها و کبد هستند.
به یاد داشته باشید که ماهی سرشار از پروتئین است. اگر دچار بیماری کلیوی هستید، باید میزان مصرف غذا‌های پروتئینی خود را کم کنید. خوردن مقدار زیادی پروتئین کار کلیه‌ها را سخت‌تر می‌کند.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان


نویسنده

واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها

 و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

 

ساعت کار آزمایشگاه از 06:30 صبح الی 10 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 7 صبح الی 2 بعد از ظهر

اصفهان / خیابان شیخ صدوق شمالی / خیابان شیخ مفید غربی

جواب آزمایش خود را به آسانی از طریق ربات تلگرامی به آدرس erythronlab_bot@ دریافت نمایید.

شماره تماس : 2-36633621 - 031

شماره فکس: 89784728- 021                                           [email protected]

                                                                                    کد پستی : 76351-81647