مطالب مشابه

هیچ مطلب مشابهی یافت نشد

دسته بندی مطالب

تشخیص ژنتیک مولکولی مشاوره ژنتیک و بالینی تشخیص سیتوژنتیک تشخیص سیتوژنتیک مولکولی

سطح BNP به چه منظور اندازه گیری می گردد؟

| تعداد بازدید : 21203

آزمون پپتید ناتریورتیک مغزی (BNP) یک آزمایش خون است که سطح پروتئینی به نام BNP (Brain natriuretic peptide) را اندازه گیری می کند. BNP توسط قلب و رگ های خونی ساخته شده و زمانی که شخصی دچار نارسایی قلبی می گردد، سطح BNP در خون او بالاتر از حد طبیعی است. علت افزایش سطح BNP شامل اختلال عملکرد دیاستولیک، سندرم های حاد کرونری (بسیار حساس اما غیر اختصاصی)، فشار خون بالا با LVH، بیماری قلبی، فیبریلاسیون دهلیزی و آمبولی ریه، فشار خون ریوی، سپسیس، COPD یا هیپرتیروئیدی است.

سطح BNP  به چه منظور اندازه گیری می گردد؟

BNP (B-type natriuretic peptide) و NT-proBNP (b-type natriuretic peptide) زمانی که عضله قلب به سختی خون را پمپ می کند آزاد می شوند. اندازه گیری این دو پپتید در خون برای تشخیص و ارزیابی نارسایی قلبی کاربرد دارد.

BNP در ابتدا پپتید ناتریورتیک مغزی نامیده شد، زیرا در ابتدا در بافت مغزی دیده شد، BNP عمدتا توسط بطن چپ قلب (قسمت اصلی پمپاژ قلب) تولید می شود و میزان آن به فشار و حجم خون و میزان کارکرد قلب برای پمپ کردن خون به سرتاسر بدن بستگی دارد. مقدار کمی از یک پروتئین پیش ساز، pro-BNP، به طور مداوم توسط قلب تولید می شود. Pro-BNP سپس توسط آنزیمی به نام corin شکسته شده و به یک قسمت پروتئینی فعال به نام BNP و یک قطعه غیر فعال، NT-proBNP تبدیل شده و در خون آزاد می گردد. وقتی بطن چپ قلب کشیده می شود،  BNP و NT-proBNP تولید می شود و می تواند بطور قابل توجهی در خون افزایش یابند. این وضعیت نشان می دهد که قلب نسبت به قبل سخت تر کار می کند و مشکلات بیشتری در پمپاژ خون دارد. این افزیش ممکن است با نارسایی قلب و همچنین سایر بیماری هایی که بر سیستم قلبی و گردش خون تاثیر می گذارند در ارتباط باشد. نارسایی قلبی شاید یک واژه گمراه کننده باشد چراکه، در این وضعیت قلب کار خود را متوقف نکرده است بلکه نمی تواند به طور موثر خون را پمپاژ نماید افزایش BNP یا NT-proBNP در خون این ظرفیت کاهش یافته را منعکس می کند.

تست های اندازه گیری BNP و NT-proBNP در درجه اول برای کمک به تشخیص و ارزیابی شدت ناکارآمدی قلب استفاده می شود. این آزمایش ها می توانند به همراه سایر آزمایش های بیومارکر قلبی، برای تشخیص استرس قلب و آسیب و / یا همراه با آزمایش های عملکرد ریه برای تشخیص بین علل تنگی نفس استفاده شود. همچنین اشعه ایکس قفسه سینه و اکوکاردیوگرافی ممکن است انجام شود.

سطوح BNP و NT-proBNP می تواند به پزشکان کمک کند که اختلالات قلب و دیگر مشکلات، مانند بیماری ریه را از یکدیگر افتراق دهند. تشخیص دقیق حائز اهمیت بالایی است چرا که درمان اغلب متفاوت بوده و باید در اسرع وقت آغاز شود.

اگر چه BNP و NT-proBNP معمولا برای تشخیص نارسایی قلبی استفاده می شوند، اما افزایش سطح آن ها در افراد مبتلا به سندرم حاد کرونر (ACS) نشان دهنده افزایش خطر ابتلا به عود مجدد است. بنابراین، پزشک ممکن است از BNP یا NT-proBNP برای ارزیابی خطر ابتلا به بیماری قلبی در افراد مبتلا به ACS استفاده کند.

 

در چه زمانی این تست ها درخواست می گردند؟

آزمایش BNP یا NT-proBNP ممکن است زمانی که یک فرد علائم و نشانه های ناشی از نارسایی قلبی داشته باشد درخواست گردند، این علائم ممکن است شامل تنفس دشوار، تنگی نفس، خستگی، تورم در پا، مچ پا، پاهاو شکم باشند.

تست ممکن است به صورت اورژانسی و زمانی که فرد در معرض بحران قرار داشته و یا علائم ناشی از نارسایی قلبی نشان می دهد درخواست گردد. چندین آزمایش BNP یا NT-proBNP ممکن است در طی یک دوره زمانی برای کنترل درمان انجام شود.

 

نتیجه این تست چه چیزی را نشان می دهد؟

نتایج بیش از مقدار طبیعی نشان می دهد که یک فرد نارسایی قلبی داشته و سطوح BNP یا NT-proBNP در خون با شدت نارسایی قلبی در ارتباط است. سطوح بالاتری از BNP یا NT-proBNP اغلب با پیش آگهی بدتر  همراه است. نتایج نرمال نشان می دهد که علائم فرد به علتی غیر از نارسایی قلبی است.

 

منابع:

ANAND IS, FISHER LD, CHIANG YT, LATINI R, MASSON S, MAGGIONI AP, GLAZER RD, TOGNONI G, COHN JN: Changes in brain natriuretic peptide and no repinephrine over time and mortality and morbidity in  the Valsartan Heart Failure Trial (Val-HeFT).

Circulation107: 1278-1283, 2003.

ANWARUDDIN S, LLOYD-JONES DM, BAGGISH A, CHEN A, KRAUSER D, TUNG R, CHAE C, JANUZZI JL, JR.: Renal function, congestive heart failure, and amino-terminal pro-brain natriuretic peptide measurement: results from the ProBNP Investigation of Dyspnea in the Emergency Department (PRIDE) Study. J Am CollCardiol 47: 91-97, 2006.


نویسندگان

نرگس بابادایی، واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها

 و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

 

ساعت کار آزمایشگاه از 06:30 صبح الی 10 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 7 صبح الی 2 بعد از ظهر

اصفهان / خیابان شیخ صدوق شمالی / خیابان شیخ مفید غربی

جواب آزمایش خود را به آسانی از طریق ربات تلگرامی به آدرس erythronlab_bot@ دریافت نمایید.

شماره تماس : 2-36633621 - 031

شماره فکس: 89784728- 021                                           [email protected]

                                                                                    کد پستی : 76351-81647