دسته بندی مطالب

تشخیص ژنتیک مولکولی مشاوره ژنتیک و بالینی تشخیص سیتوژنتیک تشخیص سیتوژنتیک مولکولی

مشاوره ژنتیک دیستروفی عضلانی لیمب گیردل (LGMD)

| تعداد بازدید : 6155

دیستروفی عضلانی لیمب گیردل (LGMD) واژه ای برای گروهی از بیماری ها است که منجر به ضعف و تخریب عضلات بازوها و ساق پاها می شوند. ماهیچه هایی که در این بیماری بیشتر در گیر هستند شامل ماهیچه های ناحیه پروکسیمال به خصوص شانه ها، بازوهای بالایی، ناحیه لگنی و ران ها می باشند که در شکل زیر نشان داده شده اند. مغز، عقل و حواس در این بیماری نرمال است. هر چند در برخی موارد نادر تاخیر تکوینی و اختلالات ذهنی گزارش شده است.

مشاوره ژنتیک  دیستروفی عضلانی لیمب گیردل (LGMD)

اصطلاح LGMD1  ا(شامل،   LGMD1A، LGMD1B) اشاره به بیماری های ژنتیکی دارد  که الگوی وراثت غالب را نشان می دهند در حالی که LGMD2 دارای وراثت اتوزوم مغلوب می باشد. واریانت های پاتوژنیک در بیش از 50 محل (loci) گزارش شده است، درنتیجه باعث شده تا تشخیص دقیق و مشاوره ژنتیکی در این زمینه به یک چالش مبدل شود. در اکثر مواردی که مشکل فرد proband یک مورد ساده است  و در این حالت، مشاوره هایی به خانواده ها در زمینه ریسک های عود (recurrence risk) مرتبط با شرایط نادری از فرم اتوزوم مغلوب داده می شود که خطر بالایی را فقط برای اقوام نسبی فرد proband به همراه خواهد داشت. اگر واریانت یا واریانت های پاتوژنیک ایجاد کننده بیماری در خانواده شناسایی شده باشند، انجام تست های قبل از تولد برای زنان حامله ای که در معرض خطر بالایی قرار دارند امکان پذیر است.
حالت وراثت: دیستروفی عضلانی Limb-girdle ممکن است به طور اتفاقی در یک فرم اتوزومی یا به طور معمول در یک فرم اتوزوم مغلوب به ارث برسد. مشکلات در تشخیص دقیق و تعیین الگوی توارث در یک خانواده با مشکل منحصر به فرد باعث می شود تا مشاوره ژنتیکی پیچیده گردد

.
میزان خطر برای اعضای خانواده  در دیستروفی عضلانی Limb-girdle به فرم اتوزوم مغلوب 
والدین یک فرد
والدین به صورت هتروزیگوتهای اجباری (obligate heterozygotes) هستند و به همین دلیل تنها حامل (carrier) یک نسخه از یک واریانت پاتوژنیک می باشند.
هتروزیگوت ها (حامل ها)  بدون علامت هستند.
بستگان نسبی یک فرد
در کل هریک از بستگان نسبی فرد مبتلا، دارای 25٪ احتمال ابتلا به بیماری، 50٪ احتمال ناقل بودن بدون علامت دارند و احتمال اینکه این افراد، به بیماری مبتلا نشوند یا ناقل بیماری نباشند نیز 25٪ می باشد.
اگر معلوم شود که بستگان نسبی، در معرض خطر ابتلا به بیماری نبوده اند شانس اینکه حامل باشند 2 به 3 (2/3) است.

هتروزیگوت ها (حامل ها) بدون علامت هستند.
در اغلب موارد، فنوتیپ بیماری و شدت علایم بالینی در افراد ی که دارای واریانت های پاتولوژیک مشابهی هستند متفاوت می باشد. بنابراین، سن شروع و یا پیشرفت بیماری در بستگان نسبی غیر مبتلا را نمی توان پیش بینی کرد.
فرزندان یک فرد
تمام فرزندان حامل های اجباری هستند.
در جمعیت های قوم و خویش و هم خون (consanguineous population) با بیماری اتوزوم مغلوب، میزان خطر بروز بیماری درفرزندان فرد  باید بر اساس فراوانی افراد حامل در جمعیت محاسبه گردد.
سایر اعضای خانواده یک فرد. احتمال حامل بودن بستگان نسبی یک حامل اجباری50٪ است


تشخیص حامل (Carrier Detection)
اگر واریانت های پاتولوژیک در فرد شناسایی شده باشد، تست حامل بودن (carrier testing) برای آن دسته از اعضای خانواده که در معرض خطر هستند از طریق ارزیابی ژن مورد نظر و یا با استفاده از تست های رایج آزمایشگاهی امکان پذیر می باشد.
میزان خطربرای اعضای خانواده  در دیستروفی عضلانی Limb-Girdle به فرم اتوزوم غالب
والدین یک فرد
اکثر کسانی که به عنوان بیماران مبتلا به دیستروفی عضلانی Limb-Girdle  به فرم اتوزوم غالب تشخیص داده می شوند دارای والدین مبتلا بوده اند اگرچه علائم ممکن است در میان اعضای خانواده متغیر بوده باشد.
گاهی اوقات سابقه خانوادگی منفی است. لازم است تاکید کنیم که یک فرد بدون سابقه خانوادگی LGMD ممکن است دارای  یک واریانت پاتوژنیک جدید به فرم غالب باشد. فراوانی واریانت های جدیدی که باعث ایجاد انواع مختلف دیستروفی عضلانی limb-girdle  می شوند مشخص نیست.
نکته: اگرچه اغلب افراد مبتلا به فرم اتوزوم غالب دیستروفی عضلانی limb-girdle  دارای والدین مبتلا بوده اند ولی ممکن است به دلایلی مثل عدم تشخیص بیماری در اعضای خانواده، مرگ زودهنگام والدین قبل از شروع علائم یا تأخیر در شروع بیماری در والدین مبتلا به بیماری، سابقه خانوادگی منفی باشد.
اقوام نسبی فرد
خطر ابتلا اقوام نسبی بستگی به وضعیت ژنتیکی والدین فرد دارد.
در صورتی که یکی از والدین فرد دارای آلل جهش یافته باشد، احتمال اینکه بستگان نسبی فرد نیز آلل جهش یافته را به ارث ببرند 50٪ است.
فنوتیپ بیماری و شدت علایم بالینی در افرادی که دارای واریانت های پاتولوژیک مشابهی هستند در اغلب موارد متفاوت می باشد. بنابراین، سن شروع و یا پیشرفت بیماری در اقوام نسبی غیر مبتلا را نمی توان پیش بینی کرد.
هنگامی که والدین از نظر بالینی مبتلا نباشند به نظر می رسد که خطر ابتلا بستگان نسبی فرد نسبتا کم باشد. اگر چه که هیچ گزارشی از موزاییسم رده سلول های جنسی گزارش نشده است، اما این امکان وجود دارد.
فرزندان یک فرد
 درافراد مبتلا به دیستروفی عضلانی با فرم اتوزوم غالب limb-girdle50٪ احتمال وجود دارد که آلل جهش یافته را به هر یک از فرزندانشان منتقل کنند.
فنوتیپ بیماری و شدت علایم بالینی در افرادی که دارای واریانت های پاتولوژیک مشابهی هستند در اغلب موارد متفاوت می باشد. بنابراین، سن شروع و یا پیشرفت بیماری در بستگان نسبی غیر مبتلا را نمی توان پیش بینی کرد.
سایر اعضای خانواده یک فرد . میزان خطر برای سایر اعضای خانواده بستگی به وضعیت والدین فرد دارد. اگر والدین بیمار باشند، اعضای خانواده اش در معرض خطر هستند.
حالت وراثت
دیستروفی عضلانی Limb-girdle ممکن است به شیوه اتوزوم مغلوب یا در برخی مواقع به صورت اتوزومی غالب به ارث برسد. مشکلات در زمینه تشخیص دقیق و تعیین الگوی وراثت در یک خانواده با مشکل منحصر به فرد، مشاوره ژنتیکی را به کاری پیچیده تبدیل کرده است.


نویسندگان

آسیه حقیقت نیا، دکتر محمد امین طباطبائی فر (متخصص ژنتیک پزشکی)، واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها

 و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

 

ساعت کار آزمایشگاه از 06:30 صبح الی 10 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 7 صبح الی 2 بعد از ظهر

اصفهان / خیابان شیخ صدوق شمالی / خیابان شیخ مفید غربی

جواب آزمایش خود را به آسانی از طریق ربات تلگرامی به آدرس erythronlab_bot@ دریافت نمایید.

شماره تماس : 2-36633621 - 031

شماره فکس: 89784728- 021                                           [email protected]

                                                                                    کد پستی : 76351-81647